Om sommaren får jag dela mina dagar med barnen

Nu är min semester slut. Barnen är lediga och kvar på lantstället en vecka till och njuter av den frihet vi bara kan ge dem om sommaren. Det har varit underbart att vara ledig tillsammansmed barnen och så intensivt dela dagens alla stunder med dem. Som stadsfamilj känns denna tid på landet också viktig för att ge barnen en djupare förståelse om livet, naturen och vårt sammanhang.

Att kompostera matavfall och gräva efter maskar har gett oss flera tillfällen att prata om naturens näringscyklar – fast i andra termer såklart. Att skörda grönsaker och att äta bär direkt från buskarna ger barnen insikt om varifrån maten kommer. Och att hugga och såga ved, och sen göra eld för att laga mat är ju mycket praktiska lektioner i energilära! Vi har hunnit med massor av kramar och pussar och vi har pratat om kärleken till andra och varandra. Vi har så klart bråkat en hel del och kanske har vi också lärt oss att be om ursäkt. Vi har också plockat fantasiska blomsterbuketter och njutit av naturens färgglada skönhet.

Det har varit mycket intensiva veckor, men samtidigt som jag nu pustar ut sörjer jag att när snart hösten kommer med jobb, skola och förskola så har vi så mycket mindre tid för varandra.

 

1 kommentar

Filed under Föräldraskapet

One response to “Om sommaren får jag dela mina dagar med barnen

  1. Jenny Brolin

    Vad härligt det låter! Hoppas att sommarkänslan kan dröja sig kvar inpå hösten.

Kommentera

