Vår färgglada tygblöjsgarderob.

Jag är som ni kanske vet totalt såld på tygblöjor. Jag älskar blöjor i tyg! Har du aldrig testat dem till ditt barn är du kanske skeptisk, men faktiskt så när man väl vant in sig i rutinen känns det tvärtom omständigt och otänkbart att någonsin endast använda slit-och- släng till barnen.

Tycker du att det är svårt att veta vilken sort och märke som passar så prova lite olika, de flesta märken går att använda ihop eller om vartannat och i vår tygblöje-garderob finns en hel uppsjö av typer och märken. Varierat och färgglatt blir det också!

 

10 kommentarer

Filed under Tygblöjor

10 responses to “Vår färgglada tygblöjsgarderob.

  1. Ylvan

    Så där ser ”min” tjejgarderob ut också 😉
    Jag läste ett test en jämförelse nyss om tygblöjor vs återvinningsbara och ett stort minus med tygblöjor var att barnen växer ur snabbt och att de inte används länge nog för att kompensera för den extra produktionskostnaden, om man inte hade flera barn som kunde använda samma blöjor.
    Jag har inte barn själv och är rätt oinsatt på ämnet, men jag undrar hur en sån där funkar, är det någon form av ilägg som man kan ta ur och sälja vidare själva byxan eller så? För jag antar att man inte vill köpa blöjor av främlingar i andrahand.

    • Jenny Wanselius

      Det går utmärkt att köpa begagnat 🙂
      Vad för blöjor känner du till som är återvinningsbara? Menar du komposterbara?

  2. Ylvan

    *produktionskostnaden -> miljöbelastningen

  3. Helena

    Det är så himla mycket roligare än pappersblöjor! Vi får det inte att funka på natten till vår 14-månaders, men alltid annars!

    Ylvan – tro det eller ej, det finns en alldeles utmärkt andrahandsmarknad för tygblöjor och jag skulle tro att de flesta används av minst två barn. De jag har köpt begade har jag kört en extra gång i tvättmaskinen, men de har känts helt fräscha – inga problem alls!

    • Jenny Wanselius

      Vi har också köpt många blöjor begagnat och de har hållt för både barn nummer ett och två 🙂

      • Helena

        Det enda som slits mer än önskvärt är kardborrar tycker jag – samtidigt som det ju är himla smidigt när blöjorna ska på. Vi kommer inte ha särskilt höga blöjkostnader för framtida syskon och jag tror att de flesta av våra tygisar (trots att det är ”dyra” pockets och aio) redan betalt sig i förhållande till kostnaden för engångs. Då tror jag ändå att vi kommer behöva använda dem uppemot ett år till. 🙂

  4. ylvan

    Tack för alla svar!
    Delvis komposterbara/gjorda av återvunnet mtrl skulle det vara. Det finns tydligen några märken i Australien iaf. Men jag är som sagt helt oinsatt på barnprylar, mest den tekniska aspekten jag fann intressant. Och så klart vill jag gärna ha lite info om jag skulle få för mig att argumentera med någon förälder. 😉

  5. whitemaskgirl

    Oh jag har verkligen kämpat med tygblöjor för min lilla pojk, men de läker hela tiden och han gråter så fort de åker på (tror att han inte gillar att bli våt om rumpan). Just nu har vi gått över till pappersblöjor, men det är inte särskilt miljövänligt eller ekonomiskt. Hur ska man börja med tygblöjor?

    • Jenny Wanselius

      Hej
      Det är svårt att ge förslag utan att veta vad för blöjor du använder men själv tycker jag att vikblöjor är mycket bra för små bebisar. De suger upp både kiss och bebisbajs bra och kan vikas på olika sätt för att anpassas efter barnet. Om du vill hålla rumpan torr kan du prova med speciella inlägg för torr stjärt av polyester. Lycka till 🙂

      • whitemaskgirl

        Okej, vi har pocketblöjor då vi fick en hel del gratis av farmor, men ska prova att använda vikblöjor till honom. Pocketblöjorna kanske blir mer aktuella när han är större. Tack så himla mycket för tipset!

Kommentera

