Friska barn med super-smoothies

Jag är inte mycket för maskiner i köket och har aldrig ägt en mikrovågsugn, brödmaskin eller glassmaskin. Men jag skulle inte klara mig utan min fantastiska mixerstav för att göra smoothies. Vilket underbart och enkelt sätt att få i barnen en massa nyttigheter. Dessutom är ju glädjeropen och entusiasmen när vi ska göra smoothies lika energigivande i sig som den färdiga drycken.

Det finns naturligtvis tusentals recept på smoothies – hos oss brukar grunden bestå av banan, frysta bär, apelsinjuice och filmjölk. Men det är inte frukten som är hemligheten, de flesta barn älskar ju frukt ändå, utan de andra supernyttiga ingredienserna som går att mixa ned och som gör det till en riktig hälsobomb.

Tack och lov för smoothien! Hur annars skulle jag få i barnen den rätt osmakliga linfröoljan som är full av den essentiella fettsyran Omega-3. Viktig för hjärnans utveckling! Jag tycker att det är svårt att förhålla mig till miljögifterna kontra nyttigheterna i fet fisk och därför blir det sällan att vi äter fisk. Så det är viktigt att barnen får i sig ordentligt med vegetabilisk Omega-3.

Nässelpulver! En fantastisk källa till klorofyll som är mycket stärkande för blodet och immunförsvaret, och så skyddar det bra mot miljögifter. Klorofyll är fettlösligt och det passar därför perfekt att ta ihop med linfröoljan så att det tas upp ordentligt av blodet.

Jag slänger gärna i en näve havregryn också så mättar det bättre. Dessutom innehåller havre galet mycket nyttigheter som zink och järn, fibrer, E-vitamin, B-vitamin och antioxidanter bl.a. den ovanliga antioxidanten avenanthramid.

Skål mina små godingar!

5 kommentarer

Filed under Okategoriserade

5 responses to “Friska barn med super-smoothies

  1. Jenny Brolin

    Jag brukar torka egna nässlor på vårkanten, undrar om det funkar på samma sätt som det där pulvret? Blev för övrigt riktigt sugen på att bli en smoothiemamma (som både själv dricker och serverar…).

  2. Pingback: Lästips | Ekomamma i stan

  3. Sani

    Det verkar vara smaskens. Mina döttrar gillar också smoothies men visste inte att man kan lägga i havre i den.
    Skulle du kunna lägga ut din smoothierecept?

    • Jenny Wanselius

      Hej
      Absolut går det bra med havre. Jag mixar ofta till smoothie: 2 glas apelsinjuice, 1 dl frysta bär, 1 dl filmjölk eller naturell yogurt, 1 banan, 1 tesked nässelpulver, en näve havregryn, en skvätt linfröolja och kanske även några linfrön. Justera konsistensen med mer eller mindre juice. Hoppas det gillas av dina barn med!

Kommentera

