Bära sjalen, mamma!

Så kom min minsta plötsligt på att han ville bäras i bärsjalen. Det var länge sen sist och det tog mig faktiskt en stund innan jag förstod vad han ville. Vilken sal, liksom…?

Men det var ju inte sal utan sjal och mer exakt bärsjalen han menade och det var mycket mysigt att bära mitt barn i den igen.

Att bära mina barn i sjal är något av det härligaste jag har gjort. Det ger en stor trygghet till barnet att sitta så nära och omsluten och det är fantastiskt mysigt att ha ett litet barn i bärsjal på magen med det lilla huvudet på lagom pusshöjd. En bärsjal är mycket praktisk och absolut oumbärlig i kinkiga tider. Det lugnar barnet att bäras i sjal och när du rör dig omkring masseras den lilla magen vilket kan lindra kolik.

Framförallt är bärsjalen ett fantastiskt redskap för att förstärka anknytningen. För en bebis är det just den fysiska närheten som är viktigast för att kunna knyta an till en annan person. Därför är bärsjalen ett jättebra sätt för pappan att knyta an till barnet och ett utmärkt jämställdhetsverktyg – om jag nu ger mig in i den debatten. Under vissa perioder kan bebisar ha svårt att komma till ro vid bröstet och för oss var räddningen då att min sambo kunde söva i bärsjalen istället. Det underlättar också massor i vardagen att bära i sjal då det lilla barnet kan vara med och vara nära föräldern/vårdaren även när denne är upptagen med annat, t.ex. att ägna uppmärksamheten åt ett större syskon.

Det är med lite sorg som jag inser att vår sjal-tid är så gott som slut nu. Visst går det att bära en 2,5-åring på ryggen ett tag till men det blir sällan av för oss och absolut inte några längre stunder. Jag kommer alltid att minnas sjalbärandet med mycket kärlek och värme – favoritstunder från den fantastiska bebistiden.

Läs mer om att bära barn i bärsjal.

Lämna en kommentar

Filed under Bära barn

Kommentera

