Ett glas coca-cola till barnen?

Nej mina barn får absolut inte dricka coca-cola! Femåringen har smakat av andra när det serverats men jag tycker annars att saft eller lyxig juice är perfekt till fest. För coca-cola innehåller bara en massa dumheter och ingenting bra.

Den innehåller mycket fosforsyra vilket har samma pH värde som vinäger – surt! Fosforsyra är dåligt för skelettet och tänderna eftersom det driver kalcium och magnesium ur kroppen. Kan även ge frätskador på tandemaljen.

Socker! 33 cl läsk motsvarar ca 10 sockerbitar – det skulle få låta sitt barn knapra i sig i en sittning. Men sockret behövs för det maskerar den vinägerlika surheten, och sen serveras läsken helst med is för kylan maskerar lite av sötman från allt socker. Har du smakat ljummen läsk någon gång så vet du att drycken t.o.m. är sötare än du först trodde.

Koffein är en simulant som inte barn ska inta.

Vad färgämnena och smakämnena gör med barnen vet jag inte, men de lär knappast stärka deras små kroppar.

Jag har varit med om att mina barn har fått i sig för mycket socker och det var inte roligt varken för oss vuxna eller för barnen. Hur mår egentligen ett barn efter att ha druckit en blandning av socker, fosforsyra och koffein?

Sen återstår såklart mina åsikter om själva företaget coca-cola, men det kan vi ju ta en annan gång…

 

 

5 kommentarer

Filed under Barn & mat

5 responses to “Ett glas coca-cola till barnen?

  1. Pingback: Lästips | Ekomamma i stan

  2. Alexandra

    Saft är ju inte heller direkt sockerfritt?

    • Jenny Wanselius

      Nej inte alls Men till fest får de gärna lite socker, jag försöker bara undvika det allra värsta som just coca-cola som innehåller förutom socker även fosoforsyra och koffein. Det handlar även mycket om att undivka för många dåliga vanor. Mvh/Jenny

  3. Jessica Mörk

    Lägg till en nappflaska så kan man snabbt greja riktigt snygga svarta spetsstumpar till tänder på sina (inte längre så) söta ungar..

  4. Prova även ljummen cola utan kolsyra. Fi farao säger jag bara. Sött, sliskigt och vilket äcklig sockerhinna man får i hela munnen!

Kommentera

