Författarinnan av Badskumt om barnavård

Jag hjälpte till på ett spännande event igår. Det var SNF som arrangerade ett seminarium med Katarina Johansson, författarinna av boken Badskumt – gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg.

Katarina hade med sig sin bedårande bebis och hon pratade också lite om just produkter för barn. Hon läste upp förskräckligt långa och komplicerade innehållsförteckningar från barnprodukter innehållandes bl.a. sodium laureth sulphate och parfym. Parfymerade och hårt marknadsförda produkter som inte bara är onödiga utan faktiskt även skadliga för barnen! Vi fick också se en gullig bild på hennes då två veckor gamla bebis som fick sig ett bad med endast vatten med lite ekologisk rapsolja i.

Med just vatten och en vegetabilisk olja kommer du väldigt långt när det gäller barnavård.  Andra tips som hon delade med sig av var att köpa miljömärkta produkter, använda färre produkter och mindre av dem och att lära sig tyda en innehållsförteckning.  

Tyvärr har jag inget kort från kvällen med jag visar gärna hennes bok istället.

5 kommentarer

Filed under Kunskap & miljöinformation

5 responses to “Författarinnan av Badskumt om barnavård

  1. Jenny Brolin

    Låter som en intressant kväll! Jag tycker att boken var fantastiskt så jag kan tänka mig att seminariet var bra.

  2. Jenny Wanselius

    Absolut var det jättebra. Och jag tyckte att det var så härligt att hennes bebis var med även om det inte var planerat.

  3. Jessica

    Hej!

    Undrar om du har bra tips ang solskyddskräm för barn, utan gifter och andra farliga ämnen…

    Tacksam för svar

    • Jenny Wanselius

      Hej Jessica

      Ett mycket bra och ekologiskt märke är Eco Cosmetics solskyddskräm för barn SPF 50+. Den är certifierad enligt ECOCERT (ekologisk och naturkosmetik)
      och innehåller endast naturliga ingredienser, dvs inga kemiska filter, nanopartiklar, PEG, parabener, zinkoxid eller syntetiska tillsatser.
      Du finner den bl.a i min butik Baby be green.

      • Jessica

        Hej, och tack för att du tog dig till tid att svara. Tyvärr innehåller ju den krämen Titanium dioxide…något som i mitt tycke inte känns helt ok.

        Ska leta vidare…

        Hälsningar

        Jessica

Kommentera

