När Selma lagar mat: Linguine med kikärtscurrysås och ärtsallad.

I går kväll lagade femåringen med stor glädje och beslutsamhet middagsmaten helt själv. Efter att ha frågat om hur jag brukar göra grönsakscurry med ris bestämde hon sig för att laga ”en underlig curry”. Det blev en fantastisk god curry tycker jag och jag bad om att få dela hennes recept med er.

Linguine med kikärtscurrysås och ärtsallad.

Koka linguine i saltat vatten. Fräs vitlök i olja i en stekpanna. Häll i rätt mycket curry, en hel del kanel, lite gurkmeja och salt. Blanda i avrunna och sköljda kikärtor från tetra eller burk, lite vatten och några skedar creme fraiche. Låt såsen koka ihop och när pastan är färdig blandar du ned den med. Gör en sallad på frysta ärtor, röd paprika och gurka.

Vilken färdighet tycker jag att kunna komponera ihop en sådan lyckad middag själv!

Jag stod naturligtvis med henne vid spisen och när hon hanterade den vassa kniven – don’t worry!

 

Lämna en kommentar

Filed under Barn & mat

Kommentera

