Snabbmat

Något av det bästa du kan få som småbarnsförälder av en annan är Det Bästa Tipset. Har du tur är det just det tipset som genom ett mirakel löser den där jobbiga situationen som du har kämpat med så länge. Eller så är det helt enkelt bara ett riktigt schysst och praktiskt tips som kan hjälpa dig i din vardag.

Mitt bästa tips är detta: Lär ditt barn äta bönor ur burk. Jag menar direkt från burken, bara sköljda lite snabbt. Precis så. Kalla, okryddade och jättelätta att äta. Hälsosamma och mättande. Finns i många varianter: kidneybönor, stora vita, små vita, små svarta, borlotti och också kikärtor funkar bra. Fantastisk föda att ha med i väskan och trolla fram när den fruktade hungern är på väg att greppa tag om barnen.

Min son ammar sig mätt på morgonen men innan jympapasset idag ville jag ändå se till att han hade något mer i magen. Å så enkelt att bara hälla i lite bönor i en burk och ta med och han mumsade med glädje upp dem i vagnen på väg till Friskis familjejympa. Mera bönor mamma!

2 kommentarer

Filed under Barn & mat

2 responses to “Snabbmat

  1. Karin Näsholm

    Bönor är toppen! Här är kikärtor den klara favoriten. Bra att du tipsar.

  2. Vera

    Oerhört bra tips för barn som (som vuxna)! Jag ska ta tipset och ta med mig bönor till föreläsningen. Perfekt när föreläsningarna går över lunchen. Smörbönor, kikärtor och svarta bönor är förövrigt det bästa jag vet i bönväg.

Kommentera

