Gratis Ftalater!

Den vänliga mannen i butiken gav mina barn varsin förpackad reklam-badboll. Han räddade så den kaotiska situationen som hade uppstått i vår familj i affären. Ni vet, den där situationen när både barn och föräldrar är trötta och hungriga och allas tålamod tryter.

Men väl hemma uppstod då dilemmat. Kemikaliedilemmat. För att behålla hemfriden skulle jag låta barnen öppna plastförpackningarna och inhalera ftalaterna som de kanske utsöndar?

En förpackning öppnades…

Vilken frän kemikaliestank! Det var faktiskt inte ens svårt att övertyga barnen om att slänga otäckingarna.

2 kommentarer

Filed under Kemikalier i barnens miljö, Okategoriserade

2 responses to “Gratis Ftalater!

  1. Carl Eberhardt

    Vadan denna obefogade rädsla för ”kemikalier”. Allt är kemikalier, skarp lukt är inte detsamma som farligt. Om vi levde i ett samhälle där allt hanterades enligt försiktighetsprincipen så skulle inget ske. Vi har aldrig levt så länge och samtidigt varit så friska. Jag blir mörkrädd när opålästa människor ropar varg i affekt. Om du hade rätt så skulle vi alla må sämre men motsatsen är det sanna. Det är i den utvecklade och teknikintensiva delen av världen där människor mår bra, inte i mazonas eller i bushen. Men jag är ju bara biokemist så vad vet jag.

    • Jenny Wanselius

      Hej Carl,

      Kul att du läser och kommenterar.

      Att vara försiktig med kemikalier enligt försiktighetsprincipen handlar inte om att vara för eller emot utveckling. Att leksaker framställs med skadliga eller miljöovänliga processer och kemikalier för att det är billigt är inte en positiv sida av vårt utvecklade och teknikintensiva samhälle. Enligt studier innehåller damm i barnrum fler skadliga kemikalier än damm från andra rum i hemmet, p.g.a. de stora mängder kemikalier som finns i barnleksaker.

      Om det inte framgick av mitt inlägg så vill jag poängtera att jag inte rädd för kemikalier som sådana utan de som kan vara skadliga för människa och miljö t.ex. de ftalater som är reproduktionsstörande . Du kan läsa mer om ftalater och andra kemikalier på kemikalieinspektionens hemsida http://www.kemi.se
      Förra året lät kemikalieinspektionen analysera badleksaker såsom badringar och badbollar för förbjudna ftalater. (Förbjudna ftalater påträffade i leksaker.) Av de 22 testade badleksakerna innehöll tre stycken för höga halter av ftalaterna DINP och DIDP.

      Vi lever länge och är friska i den rika världen medans människor i fattiga länder som tar hand om det skadliga avfall som vår utveckling skapar (bl.a. farligt datoravfall) lever i fattigdom och sjukdom. Det är inte framgång på en global skala och det är en negativ utveckling för väldigt många. Vi har heller inte sett effekten av vårt kemikalieintensiva samhälle på yngre och kommande generationer. Läs gärna på om miljögifter som hotar människans reproduktionsförmåga hos Svenska Naturskyddsföreningen http://www.snf.se

      Jag tycker inte att du skall kalla mig opåläst utan att veta min bakgrund, det är bara oförskämt. Våra olika uppfattningar grundar sig mer på vår skilda syn på och värdering av hållbar utveckling, global rättvisa, jämställdhet och barnens framtid.

      Mvh/Jenny Wanselius

Kommentera

