Skolval

Nu har vi gjort det! Valt förskoleklass till vårt barn. Ett stort beslut, och svårt – i alla fall för oss som bor i en stad där det finns flera skolor att välja mellan. Jag har läst på och besökt många skolor och ställt massor av frågor. I slutändan vet jag inte om jag blev så mycket klokare, men mina krav bara ökade och ökade. Jag satte ju ihop det bästa från alla skolorna till en enda lång kravlista som ingen riktigt kunde uppfylla. För idealskolan finns kanske inte och det handlar ju som alltid om prioriteringar.

Tyvärr har ingen av de skolor vi undersökt någon eko- eller miljöprofil. Inte ens ekologisk mat eller vegetariskt kök verkar speciellt vanligt i Stockholmsskolorna, inte bland dem som är praktiskt tillgängliga för oss i alla fall. Jag tänker att det efter all den uppmärksamhet som mat av äkta vara har fått, och eftersom maten bevisligen påverkar barnens förmåga och beteende, vore logiskt att lägga lite mer fokus där.

Men nu är i alla fall skolvalet gjort och får vårt barn plats på förstahandsvalet kommer det att bli fantastiskt bra ändå: småskaligt, Reggio Emilia och härliga lärare och pedagoger. Jag hopps jag får tillfälle att lyfta matfrågan på ett framtida föräldramöte;)

3 kommentarer

Filed under Föräldraskapet

3 responses to “Skolval

  1. Karin Seyfali

    Har du missat waldorfskolorna? Ekologisk och biodynamisk mat och en fantastisk pedagogik!

    • Jenny Wanselius

      Hej Karin,

      Visst känner jag till Waldofskolorna!
      Tyvärr finns det ingen sådan som ligger inom ett realistisk pendlingsbart avstånd för oss.

      Mvh/Jenny

  2. Jenny Brolin

    TRåkigt att höra!

    Vi håller på med det här med förskolan nu (E ska börja i höst), och där är vegetatisk (och helst ekologisk) ett viktigt val. På många förskolor ha de dock sett helt frågande ut när jag frågar att det väl är möjligt att få vegetarisk mat.

    Som tur är bor vi så till att vi har några i närheten som uppfyller både de kraven och de vi har på genustänkande. Nu ska vi bara se till att få plats också…

Kommentera

