Prata om det är bara början

Idag har jag pratat om kemikalier. Med en grupp som jobbar mot spridandet av skadliga sådana i samhället, och det är rätt jobbiga saker vi har diskuterat. Som läkemedelsrester i vårt dricksvatten, skadliga ftalater i give-away plastprylar till barn, och förekomsten av parabener i vanligt schampo. Vi diskuterade svårigheten att veta vad man kan göra annorlunda själv för att göra bättre, och för att inte få panik eller ångest. Framförallt för att inte ge upp och rycka på axlarna i uppgivenhet.

Den här gruppen planerar en föreläsning om skadliga kemikalier i vardagen. För det är ju just detta tråkiga att de finns överallt i vår vardag, de finns omkring oss hela tiden och förstör oss. Föreläsningen kommer att ta upp en del av dessa saker, men det bestämdes också att det är viktigt att avsluta med ett positivt budskap om att det går att göra skillnad och idéer på hur det kan gå till. För det är ju viljan att förändra vi vill väcka – inte skapa panik eller håglöshet.

3 kommentarer

Filed under Kemikalier i barnens miljö

3 responses to “Prata om det är bara början

  1. Lena Ström

    Hej!

    Jag heter Lena Ström och läste just ditt blogginlägg om kemikalier och dina/era ambitioner att sprida info kring detta.
    Det gör mig väldigt glad!
    Jag jobbar som hälsovetare och rådgivare, och är nog närmast en nörd när det gäller att leta efter svar på frågorna Vad gör oss sjuka? Vad kan vi göra för att må bättre? Det är verkligen så att vi dagligen är omgivna av kemikalier som vi inte helt kan komma ifrån (du har väl sett Stefan Jarls dokumentär?). Däremot finns MYCKET vi kan göra och undvika som faktiskt gör skillnad – för både stora och små. Så, den som söker han finner..Jag hittade en medicinsk apparat som förutom att den hjälper dig och din familjtill hälsa nu och i framtiden, även kan göra ditt hem i princip kemikaliefritt! Allt är väldokumenterat, finns mängder av kliniska studier att hänvisa till och väl känt i Japan och USA, men helt nytt i Sverige! Jag träffar dig gärna och berättar mer;D. Jag brinner som sagt för hälsa och miljön och vill gärna berätta för de som förstår.
    Ska du på eco-mässan i helgen?
    Kanske vi kan ses där över en kopp te eller kaffe?

    Mvh/Lena Ström
    0736-790791

    • Jenny Wanselius

      Hej Lena

      Låter spännande. Tyvärr har jag inte möjlighet att gå på mässan i helgen. Den brukar vara bra och jag hoppas att det blir lyckat i år igen.
      Mvh/Jenny W

    • Jenny Wanselius

      Hej Lena

      Låter spännande. Tyvärr har jag inte möjlighet att gå på mässan i helgen. Den brukar vara bra och jag hoppas att det blir lyckat i år igen.
      Mvh/Jenny W

Kommentera

