Förlåt!

När min dotter var två år gammal fick hon i present en liten väska full av badankor. Minst 15 stycken! Hon älskade att bada med dem alla och det såg också väldigt kul och gulligt ut. Jag visste ju redan då om faran med kemikalier i plastleksaker men trots det lät jag henne ha dem kvar. Det tog nästan ett år innan jag erkände min oro och tog bort dem.

Hur kom det sig att jag inte gjorde det på en gång?

Det var en omtänksam present från en nära och kär till min dotter och jag kände att jag inte orkade med att vara den tråkiga, överbeskyddande och miljöfanatiska domedagsmamman. Inte för att jag tycker att jag är det, men ibland får jag för mig att andra ser på mig så. Fast jag säger egentligen ju inte nej till de flesta plastleksaker, kläder av undermålig och oetisk produktion, och skräpmat av halvfabrikat – utan jag bejakar ekologisk och smakrik mat, utvecklande leksaker av hög standard, och en miljösmart garderob av kvalitet.

Men för de som inte tänker som jag kanske mina val ter sig som lite trista eller underliga. Så jag undertryckte min oro för att inte såra en annan vuxen. Förlåt min älskade dotter!

6 kommentarer

Filed under Leksaker

6 responses to “Förlåt!

  1. helena

    Roligt det där med hur man kan känna sig lite töntig i sitt engagemang! Jag kan ibland känna likadant och är bara 21år. Att alltid vara den som kommer släpandes med krav-vin till förfesten eller prata om hur jag letar efter mer moderiktiga/annorlunda ringar i äkta material när vännerna inte kan förstå vad som är fel på Gina Tricots ringar för 49,50….

    • Edit

      Hej Helena,
      Du verkar medveten och ligger före dina vänner:-) Det är när man får barn som man blir mer medveten kring det vi konsumerar. Då föräldrar prioriterar barnen framför sig själva så kan det till och med vara så att de handlar ekologiskt till barnen och billigt skräp till sig själva.

      Det låter som att du börjar i helt rätt ände: med dig själv! Det är bara att fortsätta med det så kommer andra att ta efter:-)

      Smycken är en svår produkt att handla grönt. Jag gillar handgjorda smycken med naturmaterial men det passar ju inte till allt förstås…

    • Riktigt starkt att du står för det du tycker, tycker jag! Jag försöker enbart berätta om varför det är viktigt för mig om de frågar något utan att kräva att de ska tycka som jag…lite svårt ibland ;)!

      • Jenny Wanselius

        Hej Bernadette
        Jag vill att andra respekterar mina val men kräver inte att de ska tycka som jag. Men jag kräver av mig själv att jag ska våga stå upp för det som är viktigt för mig och mina barn. Jag ser ingen mening med att såra utan sållar kritiskt bland barnens julklappar när ingen ser. Kram/Jenny – GreenMama

  2. ååå vad jag känner igen mig i ditt inlägg!! Särskilt såhär efter jul och alla julklappar och gåvor från släkt och vänner till ens barn. Jag ska bli bättre på att önska (och själv köpa) giftfria och miljövänliga leksaker!

    Härligt att hitta en mamma som tänker och känner precis som jag!

  3. Det knns som att man måste ha en färdig hotbild om vad som kan hända ens barn om de tuggar på saker som inte är fria från farliga ämnen. Man måste visa bilder på barn som råkat ut för det i fickan och dra upp dem när det behövs. Har jättesvårt att vinna tom över min sambo som tycker att vår 7månaders kan tugga lite på vad som helst – från metallock till presentband. När jag försöker ersätta saker han tuggar på med något som är godkänt för att ha i munnen som bebis får jag de båda emot mig gnälliga och anklagande – jag ÄR sååå tråkig, det ÄR ju mkt roligare att gnagga på saker man in te får gnagga på…

Kommentera

