"Att säga nej med gott samvete" – närvaro, respekt och gränser

Igår var jag på en föreläsning om konsten att säga nej med gott samvete, en del i en föreläsningsserie om Jesper Juuls tankar om föräldraskap. Mycket bra föreläst av Ingegerd Gavelin om vikten av att vara autentisk, det personliga språket och om att det inte går att säga generellt när man ska säga nej men om HUR man gör det. Mycket kort så handlar det om att det för alla i familjen ska vara ok att säga vad man vill och ok att inte få det man vill. Inget nederlag i det. 

Jag kan i vissa situationer ge mina barn ett ärligt och rakt nej, med en anledning som är viktig för mig. Dessa nej blir oftast accepterade av barnen. Kanske lite tjat men ingenting som leder till konflikt eller bråk. I andra situationer är jag mer velig och har då svårt att säga varken ja eller nej, det är när jag inte själv är säker på vad jag tycker eller vill i frågan. När barnet då trycker på och tjatar blir jag lätt irriterad för att jag känner mig pressad. Jag skulle behöva bara lite tid att reflektera över svaret själv.

Mamma kan vi göra pannkakor idag? (Hm… orkar jag göra pannkakor idag, har vi alla ingredienser hemma, vad hade jag planerat till mat egentligen….) Snälla, snälla, snälla…

Mamma ska vi bygga en koja? (Hm… jag som behöver hänga tvätt, och diska, och så sugen på kaffe jag är, orkar jag städa upp efter kojan, har jag verkligen lust att leka just nu…) Kom igen, kom igen, kom igen…

Mamma kan jag få juice? (Hm… dåligt för tänderna, jag vill ju att hon ska dricka mer vatten, spelar det någon roll om hon får juice idag, kan hon inte sluta be om saker HELA tiden….) Mamma får jag det, mamma, mamma, mamma!

Med minstingen går det inte att förhala svaren men jag ska faktiskt pröva med att be femåringen om den tiden. Bara en minut för att hinna andas och formulera mina tankar. Önska mig lycka till!

Lämna en kommentar

Filed under Föräldraskapet

Kommentera

