Så får du bort fläckarna på barnens kläder

Det blir så mycket fläckar på barnens kläder tycker jag. Jag har ofta undrat hur andra gör, för jag köper gärna barnkläder begagnat men har sällan barnkläder som går att sälja eftersom åtminstone tröjorna är förfärligt fula av fläckar.

Men nu har jag experimenterat ett tag med diverse husmorsknep och färdiga produkter och jag har hittat två olika knep som faktiskt klarar av de flesta fläckar vi råkar ut för.

För bärfläckar är det absolut effektivaste knepet att hälla kokande vatten på fläcken. Funkar varje gång! Mina barn äter gärna bär, de går och plockar frysta hallon och jordgubbar från frysen och det fläckar oundvikligen av sig. Nu är det inga problem för jag har detta dunder-knep att ta till. Koka upp rätt mycket vatten och koncentrera vattenstrålen på fläcken när du häller. Voila!

Det andra dunderknepet är att blanda ekologisk flytande galltvål med vatten i en blomspruta. Spruta fläcken innan tvätt. Puts väck och enklare kan det ju inte bli!

Jag vet att det går att köpa färdigt fläckborttagningsmedel i sprayflaska men det innehåller mycket starka medel som jag kategoriskt undviker.

1 kommentar

Filed under Ekologiska babykläder

One response to “Så får du bort fläckarna på barnens kläder

  1. Vilka bra tips! Jag har undrat precis samma sak – hur får folk bort sina fläckar? Jag har försökt dutta på flytande galltvål men ska blanda i spruta. Och prova kokande vatten-tipset också!

Kommentera

