Så tvättar du tygblöjorna mjuka

ekologiska tygblöjorJag tycker verkligen att tygblöjor är överlägsna engångsblöjor i allt som är viktigt för mig. De är fantastiskt fina och snälla mot både miljön, plånboken och bebisens lilla rumpa. Med en del knep blir användandet och tvättandet lätt som en plätt.

När man tvättar tygblöjor så ska man undvika sköljmedel eftersom det lägger sig som en hinna ovanpå tyget och försämrar uppsugningsförmågan. För att få blöjorna mjukare kan man använda lite ättika i sköljfacket. Det kan också vara bra att köra en omgång med ättika ibland för att ta bort eventuell dålig lukt som kan sitta i blöjorna efter lång användning.

Jag använder ättika och några droppar eterisk olja till all min tvätt. Funkar utmärkt och gör tvätten mjuk och väldoftande utan de negativa sidor som sköljmedel och syntetisk parfym har.

1 kommentar

Filed under Tygblöjor

One response to “Så tvättar du tygblöjorna mjuka

  1. Vilket fantastiskt tips med ättikan! Det ska jag genast prova! Tack. 😀

    Och tack för din fina kommentar på min blogg. Vi har lagt handpenning på en lokal på Hantverkargatan på kungsholmen, men själva styrelsemötet hos bostadsföreningen är imorgon, då ska de godkänna oss. Håller tummarna så de vitnar! 🙂
    Vad roligt att du vill tipsa om mig, det gör min jätteglad. Jag återkommer så fort jag vet om/när vi får flytta in.
    Varma hälsningar Emma

Kommentera

