Så pysslar vi med gott samvete

 

Halsband av rönnbär

 

Till barndomen hör att pyssla. Det pysslas på förskolan, i skolan, alla museum har pysselhörnor och inte minst pysslas det hemma. En pyssellåda är kanske ett måste hos alla barnfamiljer.

Vi har också en pyssellåda. Mitt problem är att den blir så stökig och oinspirerande efter ett tag. Pärlor, pennor, trasiga kritor, skrynkliga papper och annat smått ligger huller om buller. Det är frestande att bara slänga rubbet och köpa nytt. Men det är ju inte schysst att köpa nytt när det gamla inte riktigt är slut än, dessutom är de flesta pysselsaker man kan köpa för en billig penning inte speciellt hållbara, varken miljömässigt eller användarmässigt.

Men om man plockar från naturen. Naturliga material som inte behöver stå sig för alltid utan faktisk kan kasseras efter ett tag om man vill utan dåligt samvete. Förnybara och obehandlade material. Det är grejer det!

Häromdagen tog jag med mig härligt röda rönnbär hem till barnen. Jag och min 5-åring trädde försiktigt upp dem på en tråd med hjälp av en synål. Försiktigt, försiktigt. Se där ett fantastiskt vackert halsband som vi gav till lillen som blev mycket förtjust. Han smakade på de sura bären också, men nu ligger halsbandet på tork så får vi se hur det ser ut om någon vecka.

2 kommentarer

Filed under Tips & lekar

2 responses to “Så pysslar vi med gott samvete

  1. Edit Künstlicher

    Men du… det ska vi göra i helgen! Bra idé! Jag är lite trött på kastanjer nu nämligen. Vi har gjort allt vi kan med ekollon och kastanjer nu. Kolla in min blogg så ser du vad barnen hittade på när vi var på eventet…

  2. Karin Näsholm

    Fiiiiint! Älskar rönnbärshalsband och rönnbärskronor.

Kommentera

