När miljön blev viktig på riktigt.

Vad roligt och vilken ära att blogga hos LivingGreen. Jag är själv en trogen läsare och medlem sedan länge och det känns jättekul att nu flytta min blogg hit. 

När jag var gravid med mitt första barn läste jag en bok skriven av en biolog som satte djupa spår i mitt blivande mamma-medvetande. Den heter Having Faith av Sandra Steingraber. I boken beskriver hon sina efterforskningar om miljögifter och hon målar upp en bild av näringskedjan som jag har burit med mig sen dess. Jag vet ju hur näringskedjan beskrivs: plankton som äts upp av lilla fisken som blir uppäten av stora fisken och högst upp har vi ett stort rovdjur som ansamlat både näring och miljögifter. Det största och farligaste rovdjuret är ju människan, på engelska MAN. Stor och stark. Men faktiskt, allra högts upp i denna ofta långa och komplexa kedja har vi ju människobabyn. Den lilla bebisen. Vi kvinnor samlar på oss miljögifter i våra kroppar och under graviditeten och genom modersmjölken för vi över dem till våra barn.

Bilden av mitt barn högst upp i näringskedjan har aldrig släppt mig. Jag har jobbat med miljöfrågor länge, men det var då och under den första tiden som mamma då miljön blev viktig på ett djupare och reellare plan. Med en nyfödd bebis i famnen som jag ville skydda mot allt ont i världen blev frågan om skadliga kemikalier i konsumentprodukter ett påtagligt problem och klimathotet mindre abstrakt. Det är personligt och status quo gör mig arg! Men med ilskan kom även inspiration och jag startade så småningom mitt egna företag med ekologiska, miljövänliga och giftfria produkter för baby och småbarn. Allt för min ekobebis!

Jag hoppas du vill följa min blogg och ta del av mina tankar om miljön, barnen och om pusslet med det ekologiska familjelivet. Läs, tyck till och kommentera gärna 🙂

1 kommentar

Filed under Familjen, personligt & företaget, Kemikalier i barnens miljö

One response to “När miljön blev viktig på riktigt.

  1. Jessica Mörk

    Lägger i favoriter!!!!

    Kramar
    Jessica

Kommentera

