Bomull är bomull är bomull?

Min viktiga-böcker-att-läsa lista är lång. Trots att jag försöker hålla fast vid principen en in – en ut så dignar bokhyllan av böcker. Så mycket kunskap som väntar på mig!

Jag har i alla fall precis läst färdigt boken ”Bomull – en solkig historia” av Gunilla Ander. Den tog mig till en del av världens fattigaste bomullsproducerande länder. Framförallt har jag lärt mig mycket om de vidriga förhållandena i Uzbekistan. Här styr diktatorn Islam Karimov med järnhand och tvingar barn från skolorna och ut på bomullsfälten. Den kollapsade Aralsjön finns också där och författaren berättar om hur den offrats för bomullens skull och om sitt besök i det bisarra och förgiftade landskapet som för inte så länge sen var sjöbotten. Vi får också läsa om svårigheterna för Västafrikanska bomullsproducenter att konkurrera med sin bomull på världsmarknaden mot subventionerad bomull från USA.  

Jag tycket att det är en riktigt bra bok. Och så länge missförhållandena på bomullsfälten och på världsmarknaden fortsätter måste dessa problem tas upp om och om igen. På hemmaplan måste vi alltid fråga oss hur det kommer sig att en bomullströja kan säljas för under femtio spänn? Jo just det. Nu vet vi ju! Tack vare – bland alla andra orättvisor i bomullsvärlden – de uzbekistanska barnen.

Bomull är inte bara bomull, det finns många sorters: barnarbete-bomull, prisdumpad-bomull, konstbevattnad-bomull, bekämpningsmedelsbesprutad-bomull…

Kolla efter ekologiskt certifierad bomull. Den är garanterat fri från både kemikalier och barnarbete.

Lämna en kommentar

Filed under Kunskap & miljöinformation

Kommentera

