Bära nära

Bärsjalen är, i min mening, den bästa och mysigaste av alla babyprylar. Oumbärlig när bebisen vill bli buren och vara mycket nära. Avlastande för trötta mamma- och pappa armar. Och så mysigt! Att stoppa in bebisen i sjalen på magen, det lilla huvudet i lagom pusshöjd. Det är lycka för mig.

Jag har burit båda mina barn mycket i bärsjal och jag bär fortfarande gärna minstingen när det passar. Hans pappa brukar söva honom i en sjal på kvällarna medan jag läser godnattsagor för dottern. Förutom den höga mysfaktorn så har bärsjalsbärandet flera fördelar. Barnet mår bra i sjalen och blir både tryggare och nöjdare. Närheten främjar anknytningen mellan barnet och föräldern. Det lilla barnet får lättare kontakt med föräldern och även med omgivningen eftersom det befinner sig i ögonhöjd. Sjalen är också mycket praktisk i vardagen och avlastar bäraren som har båda händerna fria. Vill du läsa mer om att bära barn rekommenderar jag att du besöker SjalBarn.

När mina nära och kära får smått så är en bärsjal den självklara presenten. På bilden här ses min bror med sin lille i en äppelgrön Tricot-slen. Tricot-slen är en lång elastisk bärsjal, perfekt till det nyfödda barnet och upp till 18kg. Ekologisk såklart!

1 kommentar

Filed under Bära barn

One response to “Bära nära

  1. Jessica

    När min yngsta föddes fick jag till min stora glädje en tricot slen i present av världens snällaste Jenny. Har med mina äldre burit i babybjörn men inte gillat det för barnet gungar ut, men bärsjalen sitter bebisen så mycket bättre och ger mig en säkrare känsla. Sedan är ju närheten underbar och att alltid ha pussläge på en liten snuttig bebis är ju den bästa bonusen:).

    Måste erkänna att jag först tyckte det var krångligt att knyta men efter att ha tragglat några gånger så var det helt plötsligt inte krångligt utan snabbt och smidigt. Jag hade blivit en bärsjalsmamma!! 😀

    … fast nu när snuttan är 8 månader (idag, tjohoo) så är det nog dags att lära sig fler knytningar… kommer och käkar lunch med dig efter semestern så kanske jag kan få en lektion…?

Kommentera

