Jul igen!

När det kommer till julen och julklappar så känner jag mig lite kluven. Å ena sidan mår jag dåligt av julens konsumtionshets. Å andra sidan vill jag som företagare sälja mer av mina produkter -och som förälder vill jag naturligtvis att mina barn ska få en alldeles underbar jul och roliga och efterlängtade julklappar.

Jag resonerar så här:  Njut av julen och skäm bort dem du älskar med några fina, ekologiskt hållbara och användbara julklappar. Låt barnen skriva en önskelista. Så genomtänkt och realistisk som det går. Att få önska sig något speciellt till julen kan vara ett bra sätt att lära sig att sätta värde på saker och ting. Och när man har längtat länge efter någonting tar man god hand om det och uppskattar det mer när man väl får det i sin hand. För det som tyvärr kan hända på julafton är att barnen får alltför många klappar. Klapparnas värde sjunker ju på något sätt i takt med mängden klappar.

Välj bort billiga plastleksaker. De är dåliga för miljön och ofta är dom inte speciellt bra för barnens hälsa (kemikalierna!) eller deras fantasi heller. Försök att ge bort miljösmarta klappar. Ekologiska, rättvisa eller återvunna klappar. Eller en gåva från t.ex. Webaidshop.se

Min 4-åring och jag ska skriva en önskelista i helgen och till min ettåring har jag valt ut den är fantastiska biltransporten i trä.

 

Själv önskar jag mig en sovmorgon. Och en varm mössa.

Snälla barn har jag redan 🙂

Lämna en kommentar

Filed under Familjen, personligt & företaget

Kommentera

